Om udsmykningen til Stoense kirke.

Det var forår 2016 den første gang jeg kørte nordpå ad landevejen op gennem Langeland.

Der var så skønt så skønt.

I Stoense drejer vejen sådan, at følger man ikke med, kører man lige ind i kirken.

Kirken er en rigtig gammel middelalderkirke med tykke mure og med et robust og fast udtryk.

Inden i kirken bliver man overvældet af synet af det store gamle egetræsalter.

Altret er fra sekstenhundred tallet med Christian den 4.`s monogram i guld øverst oppe. Nedenunder er den korsfæstede Jesus og under ham igen er alterets hovedmotiv, nadveren, udskåret med stor snilde og i dybt relief. Her ser vi alle tolv apostle med Jesus i midten siddende rundt om nadverbordet. Hver og en kan ses og tælles; så dybt er relieffet, og de er alle gengivet med særkende og individuelle træk.

Altret står på en sokkel af gule mursten, 95 cm høj, 120 cm bred og ca. 100 cm dyb.

Egetræsalteret, nadvermotivet og kirkens robusthed blev de tre inspirationskilder og ledetråde for udsmykningen.

 

Antependiet er udført i hør- og guldtråd. Det er flettet i et stjernemønster der danner guldstjerner på en naturfarvet bund.

Af og til, når jeg har lavet mine ”stoppebilleder”, som er en egen teknik, hvor jeg på en åben ramme syr tråde fra kant til kant i et tilfældigt mønster, er jeg netop støt på at tråden vil lave en stjerne. Det er disse stjerner, som her er sat i system.

Netværket er delvist transparent og gennemhullet så lys og skyggepartier fra murstenssoklen bagved kan anes igennem og således at tekstil og sokkel kan spille sammen. Jeg har ikke ønsket at gemme soklen helt eller at pakke den ind.

Antependiet er syet og spændt ud på en tynd egetræsramme der passer ind i formatet foran soklen.

 

Kortæppet er håndvævet i en kort uopskåret rya eller flos teknik.

Det er et lille gulvtæppe. Målene er 140 cm x 90 cm og det er udført i uld på hørkæde. Ulden er fra Norge. En langfibret og meget stærk spelsau uld. Et garn specielt udviklet til tæppevævning.

Kvaliteten og teknikken gør det tungt og kraftigt, så det ligger stabilt på gulvet og så det har en tyngde i udtrykket der modsvarer den robuste middelalderkirke.

Da jeg fandt ud af at forenkle de tretten tallerkner rundt om alterets nadverbord og hovedmotiv til tretten runde former på det rektangulære kortæppe så de bare stod som relief i den korte uldne luv, blev jeg temmelig glad.

Farven er en natur lys brun-beige. Men den har både blåt og violet i sig, så den passer til de lyse blå-grå-violette gulvfliser og alterets egetræsfarver.

I november måned blev udsmykningen indviet.

 

Askov, januar 2017      Anette Bendixen